De afgelopen jaren is de online marketing extreem snel gegroeid. De online marketing bureaus schieten uit de grond als paddenstoelen en bedrijven gaan er graag mee in zee. Maar wat doet zo’n online marketing bureau precies en waarom kan het een slimme zet zijn om ermee samen te werken?
Waar houden online marketing bureaus zich mee bezig?
De precieze werkzaamheden van een online marketing bureau verschillen behoorlijk van aard. Dit komt omdat elk gedeelte binnen de online marketing gezien kan worden als een vak apart. Wel hebben de verschillende onderdelen een grote invloed op elkaar. Een belangrijk onderdeel van online marketing is de SEO optimalisatie on page. Hierbij wordt er alles aan gedaan om de pagina’s op een site zo in te richten dat er bezoekers op de pagina komen.
SEO linkbuilding onpage
Naast de optimalisatie van bepaalde pagina’s is het ook belangrijk dat er wordt gekeken naar de seo linkbuilding onpage. Hierbij gaat het om hoe de pagina’s naar elkaar linken. Een goed intern linknetwerk zorgt voor betere resultaten. Zowel qua aantal bezoekers als qua wat de bezoekers uiteindelijk doen op de site.
linkbuilding offpage
Naast de interne linkbuilding kan de linkbuilding offpage ook niet ontbreken. Hierbij wordt er een link netwerk gecreëerd waarvoor externe sites worden gebruikt. Doordat de websites waar er vandaan wordt gelinkt autoriteit hebben opgebouwd, zorgen ze voor een stijging in de positie in bijvoorbeeld Google. Om dit voor elkaar te krijgen is het wel belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste backlinks. Seo linkbuilding is erg uitgebreid en vraagt om een strakke aanpak. De kwaliteit van de backlinks kunnen de site maken of breken.
Social media en SEA
Andere onderdelen waar online marketing bureaus zich mee bezighouden zijn social media en SEA campagnes. bij beiden worden er conversies binnengehaald met reclame. Het zijn lastige onderdelen die niet werken bij elk bedrijf. Vooral bedrijven waarbij de winstmarge erg klein is, is het lastig om hier effectief mee aan de slag te gaan. Voor bedrijven met een groot marketingbudget is het daarentegen een erg goede manier om nieuwe klanten binnen te halen. Bij SEA en social media campagnes kan je erg specifiek te werk gaan. Daardoor benader je de juiste doelgroep en is de kans groot dat je de juiste klanten binnenhaalt. Social media en SEA kunnen daarom niet ontbreken in een online marketing strategie. Houd er wel rekening mee dat de experts op dit gebied een hoge prijs hanteren voor de werkzaamheden die zij bieden. Je kunt hier geld op besparen door verschillende partijen met elkaar te vergelijken. Wel dien je hierbij ook te kijken naar de resultaten die de verschillende bedrijven in het verleden al hebben geleverd.